Jak pisać skuteczne teksty SEO

Jak pisać skuteczne teksty SEO

Cała tajemnica pisania tekstów na stronę internetową polega na tym, by były one atrakcyjne zarówno dla czytelnika, jak i robotów wyszukiwarek. Chodzi o to, by użytkownik dostał informację, której szuka, a jednocześnie tekst zapewniał lepsze pozycjonowanie strony. W połączeniu tych dwóch zadań pomoże przestrzeganie kilku podstawowych założeń.

Po pierwsze, należy oszczędnie gospodarować kluczowymi frazami. Samo nasycenie nimi tekstu nie pomoże wypozycjonować strony na najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Stworzenie zawartości tylko z myślą o SEO może za to spowodować, że tekst będzie niezrozumiały, nieczytelny i niezbyt atrakcyjny dla klientów, a tym samym raczej nam zaszkodzi. W skrajnym przypadku wyszukiwarka może w ogóle uznać stronę za spam. Dla dobrej optymalizacji SEO użycie w tekście kluczowych fraz po trzy razy będzie wystarczające i nie trzeba tego robić częściej.

Po drugie, najważniejszy jest człowiek. Warto pamiętać, że wyszukiwarka nie jest ostatecznym adresatem treści, a jedynie narzędziem używanym przez tego adresata, czyli człowieka, który chce zdobyć informacje. Tekst powinien być dla niego przydatny, czyli zwięzły, przejrzysty i prosty. Należy więc unikać stosowania terminologii technicznej i żargonu. Oczywiście nie oznacza to całkowitej rezygnacji z fraz do wypozycjonowania. Trzeba jednak postarać się w odpowiednich proporcjach połączyć pisanie dla ludzi i dla wyszukiwarek, pamiętając, że ludzie są ważniejsi.

Po trzecie, frazy należy dobierać właściwie. Powinny one być dostosowane do tego, czym się zajmujemy i nie przesadnie ogólne. W przypadku zbyt ogólnych fraz szansa na lepsze zoptymalizowanie strony spada, ponieważ dotyczy ich większa konkurencja. Jeśli zajmujemy się np. wymianą opon, to pozycjonujmy frazę „wymiana opon”, a nie „opony”, przez którą trudniej będzie nas znaleźć. Pamiętać należy także o dodawaniu nazwy miasta, bo ludzie szukający jakichś usług zwykle chcą je znaleźć w okolicy, a najchętniej w swoim mieście i właśnie zapytania z nazwą miasta bardzo często wpisują do wyszukiwarki.

Po czwarte, unikalne treści. Kopiowanie cudzych tekstów nie prowadzi do niczego dobrego. W takim przypadku możemy doczekać się nawet zablokowania strony w wynikach wyszukiwania. Wówczas nie będzie ona widoczna w indeksie wyszukiwarki i tylko na tym stracimy.

Po piąte, słowa bliskoznaczne i odmiana. Wyszukiwarki są coraz bardziej inteligentne i lepiej rozpoznają odmieniane słowa oraz synonimy. Język polski zaś ma tę piękną cechę, że możemy w nim odmieniać rzeczowniki, więc warto z tego korzystać. Podobnie jak z wyrazów bliskoznacznych. Dzięki temu tekst może być bardziej interesujący niż w przypadku ciągłego powtarzania tej samej frazy, wyłącznie w mianowniku, co zwykle wygląda sztucznie.

Po szóste należy pisać na temat. Nie ma sensu używać słów kluczowych, które nie są związane z tematyką strony. Pozycjonowanie należy przeprowadzać tylko przy użyciu fraz, które mają z nią związek.

Po siódme odpowiednia struktura tekstu. Tekst zoptymalizowany pod SEO powinien się składać z: tytułu, nagłówka H1 (tylko jednego), opisu, wstępu, właściwej treści oraz najlepiej także grafiki. Frazy kluczowe umieszczamy w treści właściwej jak najbardziej równomiernie rozmieszczone.

Przede wszystkim przy tworzeniu tekstów pod SEO należy zachować zdrowy rozsądek i pamiętać, że ostatecznie czytać je będą ludzie i to dla nich tekst ma być interesujący, przejrzysty, zrozumiały i naturalny. W drugiej kolejności zaś musimy myśleć o wymogach wyszukiwarek i kiedy uda nam się połączyć te dwa elementy, to znajdziemy „złoty środek”, swoistego „świętego Graala” SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

5 × 4 =