Optymalizacja SEO stron
O CZYM MOWA?
Dużo stron internetowych o podobnej zawartości „walczy” o jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania dzięki pomocy SEO — optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek.
BLOKADA ROBOTÓW I TECHNOLOGIE
Przy optymalizacji witryny przyjaznej robotom zwróć uwagę na:
1. BLOKADĘ — która dzieli się na:
a) sekcję meta robots — indeksowanie (index) strony i śledzenie (follow) linków.
W związku z tym, w kodzie strony unikaj:
<meta name=”robots” content=”noindex,noffolow” />
Pożądane efekty da komenda:
<meta name=”robots” content=”index,follow” />
lub
<meta name=”robots” content=”all” />
b) pliki robots.txt – które informują, jak poruszać się po witrynie.
Roboty (*) NIE BĘDĄ miały dostępu do serwisu (/) przez:
User-agent: *
Disallow: /
WSZYSTKIE roboty dostaną dostęp:
User-agent: *
Disallow:
Roboty NIE BĘDĄ miały dostępu do podanych katalogów:
User-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /tmp/
Disallow: /~joe/
JEDYNIE robot Google będzie mógł indeksować:
User-agent: Google
Disallow:
User-agent:*
Disallow: /
c) pliki .htaccess — konfigurują serwer Apache, wprowadzając zmiany w serwerze. Mogą blokować roboty i odmówić im dostępu.
2. oraz TECHNOLOGIĘ — czyli podstawę, na której zbudowana jest witryna. Wyróżnia się dwie:
Strony wykorzystujące Flash opierają się na grafice komputerowej. Serwis jest wtedy indeksowany, ale pozycjonowanie należy wspomóc poprzez wstawianie contentu za pomocą HTML.
Ajax opiera się na języku Java Script, z którym nie radzi sobie Google, bo nie przedstawia on lokalizacji pliku. Dla przykładu:
Zwykły kod:
<a href=”http://mojastrona.pl/”>
Java Script:
<a onclick=”openMyPage()”>
Dodatkowo, przy ładowaniu nowej strony Ajax nie przeładowuje URL. Problem rozwiązuje Google, który w specjalnej dokumentacji wyjaśnia, jak tworzyć zrozumiałe dla robota kody i struktury takich stron.
DZIAŁANIA SEO
SEO obejmuje pracę nad:
1. Użytecznością (web usability) – tworzeniem intuicyjnych serwisów pod użytkowników.
2. Strukturą — atrybutami <title> oraz nagłówkami.
<title> przekazują informacje o zawartości danej strony. Powinny składać się z maksymalnie 65 znaków oraz odpowiednich słów kluczowych.
Nagłówki zaczynają się od H1 (najważniejszego i pojedynczego na całą stronę) i kolejno maleją w hierarchii witryny.
3. Zawartością merytoryczną — tworzeniem i publikowaniem unikalnych treści stron www.
4. Optymalizacją kodu źródłowego — poprawą błędów w kodzie, czyli dobrym zaindeksowaniem witryny.
5. Optymalizacją linków zewnętrznych/wewnętrznych — zwróceniem uwagi na ich ilość, źródła linków zewnętrznych, stosowany anchor text.
6. Optymalizacją elementów graficznych — dopasowaniem odpowiedniego formatu, opisaniem grafiki poprzez atrybut <alt> oraz <title>.
NAJCZĘSTSZE BŁĘDY
Przy optymalizacji unikaj:
• braku/kopiowania treści,
• braku linkowań wewnętrznych/zewnętrznych,
• pominięcia atrybutów <alt> oraz tytułów do grafik, obrazów, zdjęć,
• nadmiaru słów kluczowych (przeoptymalizowanie),
• błędnego konstruowania atrybutów <title> i nagłówków,
• braku/nieprawidłowej nawigacji strony internetowej.